Vad är Bindväv?

Bindväven, eller mer specifikt fascian, håller muskler på plats när du spänner dem och underlättar musklernas glidrörelser mot varandra.
(Fascia är en sorts bindväv, bindväv är samlingsnamnet på den kroppsvävnad som ger stadga och sammanhållande funktion åt vävnader och organ.) Fler funktioner finns som ännu inte utforskats.

Forskningen de senaste åren säger att  Fascian inte bara är ett muskelfodral, det kan dras samman oberoende av muskler, det känns och det påverkar hur du rör dig.  Det är ett organ som dessutom svarar på stress via det autonoma (omedvetna) nervsystemet.

När fascian är frisk så är den mjuk och följsam och tillåter dig rörelse/stretch i alla riktningar innan den återgår till sin ursprungliga, normala form.
Men fascians flexibilitet, form och struktur påverkas lätt hos oss alla. Brist på fysisk aktivitet gör fibrerna stela.

Långvarig stress eller belastning gör att fibrerna tjocknar då de försöker skydda underliggande muskulatur. Dålig hållning eller monotona rörelser kan förändra fascian efter dina invanda mönster. Sammanväxningar bildas bland skadade fibrer, och när de väl har bildats de är svåra att bli av med. Troligtvis har du massor med sådana sammanväxningar eller stelhet i din fascia.

Men alla dessa skador på bindväven går att återställa. Och framförallt går det att undvika fler missbildningar på den. Här kommer några tips på hur du gör:
  • Rör alla delar av din kropp. Sammanväxningar i bindväven kan ge dig rörelsesvårigheter. Detta framförallt när du inte rör delar av din kropp regelbundet. Så sträck på dig, stretcha och rör dig. Är inte yoga och liknande något för dig så ta åtminstone någon minut på morgonen och morna dig som en katt
  • Undvik vätskebrist. Fascian består till stor del av vatten och behöver behålla sin fuktighet
  • Stretcha musklerna. Om musklerna är strama så dras den omkringliggande fascian samman och blir till slut stel, vilket trycker på både muskler och nerver.
  • Stretcha fascian/bindväven. Det gör du genom försiktig stretching under längre tid – håll stretchövningarna minst 3-5 minuter.
  • Ett varmt bad kan tex göra underverk.
  • Med hjälp av tennisbollar och rullar av skum kan du ligga på eller rulla över spända punkter. Håll försiktigt tryck 3-5 minuter.
  • Rör dig rätt efter skador. Om du haltar eller kompenserar för värk under en längre period så kan fascian anpassa sig därefter och det blir sedan svårt att hitta tillbaka till rätt rörelsemönster.
  • Bindvävsmassage. Gå till någon som är utbildad i ämnet och få hjälp.
  • Hitta någon som är utbildad även på ämnet bindväv.

 

by Anna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *